Szertartásleírás

                                                2023. szeptember 10.

TISZTÍTÓTŰZ 

„Ez a FÖLD nem adok veszek bóvli árú
hanem a BOLDOGASSZONY BIRTOKA.”
Mindszenty József

Az AMAMA Míveltségi Alapítvány e Szert és minden tárgyi-lelki-szellemi elemét a Szent Korona függetlenségének, önállóságának, jogintézménye és jogszokása megtestesülésének, valamint anyagi tartozékának tekinti.

Szent Koronánk átment a Mennyei Tűzön, midőn az aranyát tisztították. Az angyali sugallat oly’ formába öntetett, melyben több mint ezer éve lüktet az élő arany-arány-erény elve.

Több ezeréves míveltségünk ösmerete az egyetemes Tűz része és a szentséges átalakulás rendeződésének szertartásos rendszere.

Az AMAMA Míveltségi Alapítvány célja és feladata az „alkotás művészete”, avagy a nemzeti hagyományőrző alkotómunka segítése, különös tekintettel a környezettudatos gondolkodás területén a Kárpát-medencei kulturális, művészeti, néprajzi régiókban, valamint az Anyaország területei közötti együttműködés elősegítése.

A rendezvény politikamentes és nonprofit társadalmi-kulturális esemény.

A „társadalom” kevésbé van tisztában a tűz természetével, s így meggondolatlanságból, vagy figyelmetlenségből katasztrófák keletkezhetnek. Elszakadtunk hagyományainktól és azt alig ismerjük, s így jelenünkben a kultúra szétesésének és átalakulásának a jelei is mutatkoznak.

A Tisztítótűz esemény célja:

- tájékoztatás a tűzvédelem[1] jelentőségéről,
- a tűzzel kapcsolatos hagyományaink megismertetése
- az esemény alkonyatkor Tisztítótűz szer-tartással ér véget.

A rendezvény mottója: „a Tűz nem játék!”

A Tisztítótűz Szertartás leírása

“Dolgozni csak pontosan, szépen, ahogy a csillag megy az égen, úgy érdemes” 
József Attila

Az „égi" szer-tartás vezetői:

Csordás Imre - katonai rendező

Papadimitriu Athina – Tűzrévész
Prof. Papp Lajos – a Szer Hang-karnagya

A szer-tartás levezetésében részt vesz és közreműködik:

64 Tűztestőr
9 Bölcs Asszony
a Kárpát-medence több területéről.

Tárogatón közreműködik: Vesztergám Miklós

Tisztítótűz Szer-tartás önkéntes résztvevőkkel és támogatókkal kerül életre hívásra.

A résztvevő Tűztestőrök vállalják, hogy betartják a Szerben a katonás rendet!

A 2017-es pomázi és a 2019-es székelyföldi szertartások folytatása ez az esemény, melyet a hősök és az ősök hagyományainak felidézésével a Hősök terén a Kárpát-medence oltalmáért hívunk életre. Felhívjuk a szíves figyelmüket, hogy a Szertartás eszmei jelentése és annak szellemi, lelki és tárgyi tartozékai a Szent Korona része.

A Tisztítótűz-Szer értékőrző esemény, mellyel megidézzük azt a régi világot, amikor az égi és földi vizek egylényegűségében a Tűz nemcsak az otthon melegét, használati eszközeink megalkotásához szükséges erőt, hanem magát az éltető fényt és áldást jelentette.

A szertartók részére az esemény 2023. szeptember 10–én 11:30 órakor kezdődik, ami az előkészületekkel együtt megközelítően 8 órát vesz igénybe. A Szer résztvevői (akik szertartás-forgatókönyvet kapnak) 11:30-ig érkezzenek a Magyarok Világszövetsége székházának Csontváry termébe, ahol a regisztráció történik (1052 Budapest, Semmelweis u. 1., az Astoria közelében található).

A szertartás méltó lefolytatásához szükséges tájékoztatást követően itt kerül sor az olvasópróbára, majd a Hősök terén egy bejárásos főpróbát tartunk. Naplemente előtt a résztvevők a szertartáshoz szükséges ruhákat felöltik. Ezután következik a szertartás. (A részletes időrendi beosztást ld. a forgatókönyvben!)

A Szer előkészületeivel párhuzamosan a Hősök terén a Nézőközönség számára tájékoztatás folyik a Tűzzel kapcsolatos ismeretekről: tűzvédelem, a tűz tulajdonságai és a Tűzhöz kapcsolódó ősi hagyományaink témájában.

A Tűzisztrátusról

Az egyetemes szer a Bűvös Máglán[2] alapul, mely 16 Tűzoltárt jelent, és az általános alapértelmezés szerint 4x4=16 alakú négyzetteret[3] alkot a számok bűvös szerkezeti elrendezése alapján.

   A Bűvös Mágla, azaz máglya attól bűvös, hogy a négyzet számsoraiban és számoszlopaiban akár függőlegesen, akár vízszintesen, kisnégyzet szigetesen vagy átlósan stb. számítva az összegek mindig azonosak. (Jelen esetben ez az összeg 62, lásd az számábrát.) Az egyetemleges számvilág titokzatos területe a bűvösséget, valamint a lét és az élet átalakulásának a világát is érinti.[4]

Igény szerint a szertartás szellemi hátteréről
további tájékoztatást tudunk adni.

A szertartásrend és a szerhely leírása:

A Bűvös Máglatér, azaz a Tűzisztrátus: 16 darab tűzoltár és a terület közepén elhelyezett szakralizált Forrástűz együttese.

A Szertartásőrök tisztsége a Nap és a Víz által gyújtott Forrástűz és a Tűzisztrátus őrzése. Az Őrök vigyázzák a Lángot és mellette maradnak a Szertartás kezdetéig.

A Tűzisztrátusba való belépés kizárólag a szertartás és főpróba idejére az abban résztvevők számára engedélyezett.

Járókelők, nézőközönség számára a kordonnal körbevett területre belépni szigorúan TILOS!

A védnökök beszédét követően a zászlók kitűzésével, valamint a régi magyar- és székely himnusz eléneklésével kezdődik a Szer a setétség beállta előtt egy órával.

A Tűzisztrátus Tűzoltárai 8-tól 23-ig önálló számmal vannak ellátva.

2023. 09.10. időpontot a Bűvös Négyzet felső sora határozza meg. 

A fenti ábrán látható a Szertartásra előkészített Tűzisztrátus-terület és a Tűzoltárok között előrajzolt ősvények, valamint a középpont, ahol a Nap és a Víz által gyújtatik a Forrástűz.

A Tűzisztrátusban a 16 Tűzoltáron a Tüzet fáklyákkal gyújtják meg a számok által meghatározott sorrendben.

A Tűzoltárok között a kijelölt ösvényeken haladva a fáklyások egymásnak adják át a lángot, majd gyújtják meg a Tűzoltáron a kicsiny máglyát.

A szertartásrend szerint minden egyes Tűzoltárhoz négy személy tartozik: egy Tűzvezér, egy Fáklyás, egy Tűzőr és egy Aranytestőr. Ők alkotják a Tűzoltárhoz tartozó tűzőrszakaszt.

Tehát a 16 Tűzoltárhoz 16 tűzőrszakasz szükséges, amely összesen 64[6] tűztestőr együttműködését jelenti.

A Tűzisztrátusban lévő Tűzoltárok bűvös összegszáma: 62, melynek megjelenése az élet útján a számmisztika szerint is arról szól, hogy össze lehet fogni a hasonló gondolkodásúakkal. Többek között ez a szám jelzi a jó kapcsolattartásra és az együttműködésre való törekvést.

A Magyar Apostoli Királyság vármegyéinek a száma 64, Horvát-Szlavónország 8 vármegyéjével 72 volt. A Szertartásunk a hagyományőrzésben is kifejeződő összetartozást jelképezi. Szeretnénk, hogy e Szeren minden vármegye képviseltesse magát.

Önkéntes résztvevőket várunk Magyarországról, a Délvidékről, az Őrségből, a Felvidékről, a Kárpátaljáról, a Pártiumból, Erdélyből, akik a Tisztítótűz Szer célját, a szkíta összetartozást képviselik, a Kárpát-medence oltalmáért.

A Tűztestőrök feladata a Tűzoltár tüzének meggyújtása és az égő tűz felügyelete, amíg csak a tűz el nem hamvad. A Tűzoltáron a száraz fából rakott kicsiny máglyácskák 25-30 perc alatt elégnek, és utána csak parázs marad. (Később erre a Kilenc Bölcs Asszonynak lesz szüksége).

A 64 tűztestőr öltözékének listája:

16 Tűzvezér (a tűzszakasz felelőse): a szer-ruhájának színe rőt. Tartozék: öv, szütyő, pajzs, kanál, egy marék szegfűszeg, bodzapálca[7] és fűzfakarika[8],

16 Fáklyás (a lánghordozó felelőse): a szer-ruha színe gyöngyfehér. Tartozék: öv, szütyő, fáklya, só, bodzapálca és fűzfakarika,

16 Tűzőr (az ostor felelőse): a szer-ruha színe zöld. Tartozék: öv, szütyő, ostor, piszkavas, bodzapálca és fűzfakarika,

16 Aranytestőr (a Tűzoltár felelőse): a szer-ruha színe arany. Tartozék: öv, szütyő, tűzlapát, tömjén, bodzapálca és fűzfakarika.

A 16 Tűzoltár és a köztes fáklya-ösvények ki vannak jelölve. A Tűzisztrátus területe 44x44 méter, mely szűk negyed hektár. A máglyák a felrajzolt köztes ösvényeken égtájak szerint tájolva egymástól 13 méter távolságra helyezkednek el.

A 16 Tűzoltár számmal van jelölve. A Tűzisztrátus helyszín Tűzoltárai között, szabályosan kilenc helyen vízzel megtöltött 9 literes vedreket helyezünk el, amire később a Kilenc Bölcs Asszonynak lesz szüksége.

A szertartást végzők részére saját méretű garbót készíttetünk, ezért előjelentkezéskor kérjük a méretet (póló: S, M, L, XL…stb., valamint nyak- és karhossz méret) közölni. Továbbá kérjük, hogy a szertartáson az egységes megjelenés és látkép érdekében fekete nadrágban és fekete cipőben jelenjenek meg.

Az utazás, étkezés és az esetleges szállás költségeit a szertartás minden résztvevője, látogatója maga viseli. 

Szertartástisztségek

Tűzrévész: Papadimitriu Athina, a napgyújtotta Forrástűz és a Szer szónoka, a Tűzisztrátus kalauzolója[9], a Tűz lelkének ismerője, ki a szert vezeti,

Szer Hang-karnagya: prof. Dr. Papp Lajos, a hangtál és a nagygong felelőse, a Tűz lelkének ismerője, ki a lépések sorrendjét és a szertartás ütemét vezényli,

Kilenc Bölcs Asszony,

64 Tűztestőr,

Rendező: Csordás Imre,

Szerző, valamint Szer-tartás tervezője: Benedek Attila.

A Tisztítótűz szertartásban résztvevők száma a rendezővel és szerzővel együtt 77 fő.

Számuk az ősi meséink hetedhét országát, a hétmérföldes csizmát és a tündérvilágot idézi fel.

Kiegészítő kellékek és egyéb tájékoztatás:

A Tűzisztrátus keleti fertálya közelében a jurta, felállítása után öltöztetők segítik a szertartókat. Leltár-regisztrációval adják át nekik a szerszámokat.

Lehetőség szerint, akinek van, kérjük: hozzon Magyar-címeres lobogót, Székely-lobogót, Árpád-sávos lobogót. (Minél több, annál jobb, hogy a kordonokra is fel lehessen tűzni.)

Akik az eseményben részt vesznek, előre elküldjük az esemény leírását, a forgatókönyvet és hozzá a térképet, hogy a szertartás rendjét megismerhessék és kérdés esetén egyeztetni tudjanak a Rendezővel, vagy Szerzővel.

Tengeren van egy Agg-fa

Agg-fa szülte Ágát

Ága Szülte Bimbaját

Bimbaja szülte Virágját

Virágja szülte szent Annát

Szent Anna szülte Máriát

Mária szülte Jézuskát

a világ váltságára.

(Archaikus népi imádságok)


Szeretettel hívunk, és várunk minden kedves résztvevőt és érdeklődőt!

Jelentkezés a Szer-tartásban való részvételre: eurazsiai@gmail.com

A rendezvény csak támogatók hozzájárulásával tud létrejönni.
Aki tud, tegyen!

Az AMAMA Míveltségi Alapítvány számlaszáma:

10404072-50494854-57531019

 

Hivatkozások

A tűzvédelmi demonstrációhoz tájékoztatás és a Szertartásban használt fogalmak részletesebb értelmezése.

[1] https://www.katasztrofavedelem.hu/29/hirek/276709/lakastuzben-40-szen-monoxid-mergezesben-pedig-5-ember-halt-meg-iden

[2] MÁGLA, (mág-ol-a) fn. tt. máglát. Széles ért. halmaz, rakás, egymásra tetézett valami, vagy…. …meggyújtott farakásr. Sándor I. szerént némely tájakon jelent hat kévéből álló rakást. A mágla szót jobbára lágyítva ejtik és írják: máglya, tájdivatosan: mágja; de szorosan az elemzéshez tartva okszerűbb a mágla. MÁGLATŰZ, MÁGLYATŰZ, (mágla- v. máglya-tűz): Halomra rakott fának égése… . 1862. A Magyar Nyelv Szótára. A Magyar Tudományos Akademia Megbizásából Készítették Czuczor Gergely és Fogarasi János/

[3] „A négyes szám geometriai megfelelőjét, a négyzetet vagy négyszöget különösen az építészetben alkalmazták és használják ma is. A településeket négyzet alapterületűre tervezték, ugyanis azt hitték, hogy a kerítéssel körülvett négyszögletes föld védelmet nyújt az embereknek a halállal és a káosszal szemben. De nemcsak a településszerkezetre volt jellemző e geometriai idom használata, négyzet alakúra építették a templomokat, a pagodákat, a piramisokat, zikkurátokat, szentélyeket, dolmeneket, sztupákat is.

A négyzet formájú oltárok a szentségeket tükrözték, az indiaiak áldozóhelyeit négyféle fából faragták. A buddhisták szakrális jelképe, a mandala ugyancsak négyzet alakú, amely a négy irány felé tájolva jelzi a négy királyt, a négy dhjáni Buddhát.
A reinkarnációt jelképező szimbolika mutatja, miként jut el a lélek a négy elemen keresztül a sötétségből a megvilágosodásba.

Az emberiség a rontás ellen amulettként, vagy mint varázslatos talizmánt, ősidők óta használja a bűvös négyzeteket. Az első mágikus négyzetet (Lo shu, vagy Szaturnusz varázsnégyzet) a legenda szerint Fu-szhi, a híres császár pillantotta meg egy mocsárból előbukkanó teknősbéka hátán, i. e. 2800 körül. ...” Forrás: https://erzsebetrosta.hu/hiedelmek-babonak-nepszokasok/egyeb/negyszog.html

[4] A rejtvények őse a ma bűvös négyzetként ismert típus. Lényege, hogy a négyzetben lévő számok sorának és oszlopának és átlóinak összege mindig ugyanannyit ad.
A legrégibb több, mint 6000 éves, és egy kínai könyvben maradt fenn. Ezt a típust vették át, indiai közvetítéssel, az egyiptomiak. Hitük szerint bűverő lakott a négyzetekben, és kőbe vésve a nyakban viselték őket. Talizmánnak tekintették, amely véd a rontás és a betegségek ellen. Görög közvetítéssel jutott el Európába a bűvös négyzet, és hiedelemvilága egészen a középkorig megmaradt. Forrás: 
http://rezkarcfitness.blogspot.com/2012/09/albrech-durer-buvos-negyzete.html

[5] Tájékoztatásul, hogy miért is használjuk a „liszt-ösvény” jelképes fogalmat, amely emlékeztet, hogy a Szent Korona Országának maroknyi népe hogyan volt képes a saját érdekébe a karvalytőke sziklái között kormányozni a magyari érdeket.
„Károlyi Sándor gróf 1898-ban egy olyan kezdeményezést indított el, mely egyedülálló a magyar gazdaságtörténetben: saját pénzéből közcélra létrehozta a Magyar Gazdaszövetség Fogyasztási és Értékesítő Szövetkezetet, közismertebb nevén a Hangya Szövetkezetet. A legfontosabb cél: önellátás és túlélés a magyar termékek termelési, értékesítési és fogyasztási láncolatának megteremésével. Leegyszerűsítve: segíteni a hazai termelőket és összekapcsolni őket a fogyasztókkal.

A két világháború közötti időszakban a szövetkezetnek döbbenetesen nagy, 700 000-es termelői tagsága volt, a 100%-ban magyar összefogásnak rengeteg gyár és feldolgozó üzem került a tulajdonába, ahol tízezrek dolgoztak. Saját bankot, egészségbiztosítási pénztárat és egészségügyi rendszert hoztak létre maguknak. A gazdasági tevékenységet folytató társaság bámulatos módon élte túl a különböző gazdasági válságokat, mindegyikből megerősödve került ki, és nem túlzás azt állítani, hogy ez a patrióta gazdaságra épülő szövetkezeti rendszer megmentette az országot a totális összeomlástól.

Az egykori Hangya szövetkezeti csodának nemcsak a példátlan összefogás állt a hátterében, hanem egy olyan személyiség, mint Almási-Balogh Elemér (1871–1938), aki lényegében haláláig, 40 éven keresztül vezetőként kormányozta a Hangya egyre nagyobb flottáját a viharos tengeren, a kalózok és a kalmártőke sziklái között is. Minden idők egyik legjelentősebb magyar közgazdászaként olyan szemlélettel irányította ezt a hazai erőteret, amely a szeretetre és az erkölcsre épült.

Almási-Balogh Elemér néhány hónappal a halála előtt kezdte el visszaemlékezéseit megírni azzal a céllal, hogy a túlélés szempontjából kulcsfontosságú önellátás minden általa megélt tapasztalatát átadja az utókornak. Könyvének 1938-as megjelenését sajnos már nem élte meg. Emlékezései viszont semmit nem vesztettek aktualitásukból, a problémák és a nehézségek most is ugyanazok, sőt súlyosabbak, így még nagyobb jelentősége van elődeink tapasztalatainak.”

https://www.magyarmenedek.com/products/18197/Onellatas_es_tuleles_-_Almasi_Balogh_Elemer.htm?fbclid=IwAR0lebR6FYICIthMj_N-la3mRwzgG_RKdRP9PUnQN75rOoyG9Z3lkgolqx0_aem_AbmB2vryH1laufR2Iywk5c5LpcM1ZSFK-2fQZt6sg_4S43lCmVJewMI9ZauOO2dfljo

[6] A számelmélet területén egy szupertökéletes szám olyan természetes szám, amire igaz, hogy ha kiszámoljuk az osztóinak az összegét, majd a kapott eredmény osztóit összeadjuk, akkor az így kapott végeredmény a kiinduló szám kétszerese lesz. Forrás: https://lexiq.hu/szupertokeletes-szam

A szupertökéletes számok a tökéletes számok fogalmának általánosítása. A kifejezést Suryanarayana alkotta 1969-ben.

[7] "Bodzafa-pálca a mérték-egyensúly, melynek virága-termése a gyengeség-erősség.... belső arányát jelképezik. A virága fehér, mely a gyengéd tisztaságot, a termése fekete, mely az erőt, a termésének a leve bordó, mely vérként az élet erejének áramlását segíti.

„Európa-szerte varázserővel ruházták fel és titokzatos hagyományok övezték a bodzát, míg gyógynövényként való használata szinte az emberiséggel egyidős gyakorlat. Gyógyhatásainak se szeri se száma, a talajt is javítja, finom illatú, esztétikus és szinte bárhol megterem. Az egyik legtökéletesebb ajándék, mely valaha megadatott nekünk. Legyünk nagyon hálásak érte.” A Hagyomány szerint a Furulyát bodzafából kellett készíteni, hogy az őrző angyalok megjelenjenek és vigyázzák a jószágot."

[8] ”A fűz a mitikus fa: a múzsák szent fája volt, akiknek a lakhelye a Helikon, a Fűzfák hegye. A  Fűzfa az igazság és az őszinteség szent fája. Ha ezt a fát választottad, akkor neked is ki kell állnod az igazságért és az őszinteségért. A Fűzfa törzse hajlékony, rugalmassága segítségével bármilyen helyzethez képes alkalmazkodni. Ez a tanítás is neked szól. Ne légy merev, vagy vaskalapos. Az alkalmazkodás az ember alapvető tulajdonsága, neked is élned kell vele.

Légy fogékonyabb a fa tulajdonságaira, légy hajlékonyabb te is. Ha kicsinyt sajnálod magadat, a Fűzfa az erős gyógyszer, mire szükséged van. Vegyed magadhoz és vigasztalódjál. Egyéb értelmezésekben a Fűzfa az érzelmek nyugodt áramlása, a szerelem, és a közösségi védelem jelképe. A hagyományok szerint erőt ad a gyógyításhoz, a termékenységhez, a szerelemhez, a fájdalomhoz. Érdekes tény, hogy a kinin fölfedezése előtt a fűzfakéreg főzete volt a malária legeredményesebb orvossága."

[9] „KALAUZ, KALAÚZ, Gyöke az ide-oda járást, bolygást jelentő kal, s rokon a kaland, kalaj, kalézol stb. szókkal. Jelent oly embert, ki valamely ismeretlen, járatlan vidéken utazókat, bolyongókat, mint útmutató vezet. Kalaúz után nem mesterség eltalálni akármely ismeretlen helyet. (Km.) Átv. ért. jelent könyvet vagy értekezést, mely bizonyos tudomány titkaiba vezet. Pázmán Péter kalaúza."

1862. A Magyar Nyelv Szótára. A Magyar Tudományos Akademia Megbizásából Készítették Czuczor Gergely és Fogarasi János/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése